שיעורי פיתוח קול בשרון

שיעורי פיתוח קול בשרון

לימודי פיתוח קול

פיתוח קול, כשמו כן הוא, נועד לפתח את היכולות הקוליות של הלומדים על ידי לימוד טכניקות שונות, מציאת הקול האישי, התאמה אישית של דרך העבודה ללומד וכד'. כמובן, שלימודי פיתוח קול כוללים מגוון רחב של מסלולים וסגנונות, בהתאם לרצון, לצורך או ליכולות האישיות של הלומדים. היות וקיימים כיום בשוק מגוון רחב של מורים לפיתוח קול, בשורות הבאות ננסה לעשות סדר בתחום ולסייע לכם להבין קצת יותר טוב מה עליכם לחפש, בדרך ללקיחת שיעורי פיתוח קול בשרון ובכלל.

אז מה בעצם מפתחים בלימודי פיתוח קול?

הקול הוא רק תוצאה של תהליך הפקת הקול, תהליך הכולל שלבים רבים וחלקים רבים המעורבים בו, וודאי שמעבר להזזת מיתרי הקול בלבד. אז בואו נתחיל בהסבר קטן על מיתרי הקול: מיתרי הקול הם למעשה שתי רקמות (שממש לא דומות למתרים שאנו מכירים), אלא יותר דומות לשפתיים. הן ממוקמים בקנה הנשימה, כשבמצב הרגיל הם רחוקים זה מזה ע"מ לאפשר לאוויר לעבור דרכן. שרירים שונים הקיימים באזור משנים את הקרבה ביניהם, והאוויר מרטיט אותם, ובגדול – כך מופק הקול באופן בסיסי.

אולם, תהליך הפקת הקול, ובייחוד השירה, כולל הרבה יותר שלבים וחלקים מאשר הזזת מיתרי הקול בלבד:

  1. הכל מתחיל מהראש – זמרים מקצועיים יודעים היטב כי הליך פיתוח קול טומן בחובו עבודה מחשבתית רבה והרבה מאוד פסיכולוגיה, הנוגעת למיתרי הקול. בשיעורי פיתוח קול ניתן לשמוע ביטויים מוזרים למיניהם, כמו: "תחשוב למעלה", "תכיני מראש את הקול לצליל" וכד'. כל ההוראות הללו נועדו כדי לזמר\ת, לשלוט בקול שלו\שלה בעזרת המחשבה.
  2. לשיר מהבטן, להרים את החיך – ניתן לדבר רבות על המונח הזה "לשיר מהבטן" שמזוהה כ"כ עם פיתוח קול, אולם חשוב להבין כי במהלך הפקת הצליל הנכון, מעורבים שרירים נוספים מלבד מיתרי הקול, לרבות הסרעפת, שרירי הבטן ואפילו שרירי החיך הרך.
  3. עובדים עם כל הגוף – שירה נכונה כוללת גם יציבה נכונה, נשימות נכונות בקצב ובעומק ואפילו מיקום נכון של הראש.

כל אלה ועוד, מהווים שלבים שונים, מיומנויות ותהליכים שונים שנלמדים בפיתוח קול איכותי.

אז מה זה לשיר נכון?

יש כאלה שעבורם, שירה נכונה כוללת הוצאת קול באופן שלא יפגע במיתרים, אולם לדעתנו מדובר בהגדרה שיש בה הרבה מן האמת, אך היא לוקה בחסר. לכל זמר וזמרת, קיימים הצרכים הקוליים שלו, הנוגעים לסוג הקול ולסגנון המועדף. תרגילי פיתוח קול של זמרי אופרה למשל, לא דומים בהכרח לתרגילי פיתוח קול של זמרי ג'אז, מכיוון שמיקום האוויר ופעילות השרירים השונים (שאתם חלקם הזכרנו לעיל) משתנים מסגנון לסגנון (לעיתים פחות, לעיתים יותר) ומגוון לגוון. נכון שצריך ללמוד לא לפגוע במיתרי הקול, אבל צריך ללמוד עוד דברים חוץ מזה.

התיאוריה של המוזיקה והקשר לזיופים

בשונה מתחומי נגינה למיניהם, תלמידי פיתוח קול "מנגנים" בעזרת הקול הטבעי ולא על ידי כלי, מה שפוטר אותם לכאורה מלימודי תיאוריה של המוזיקה הכוללים לימודי תווים וקריאת תווים, לימודי חוקי המוזיקה השונים וכד'. למעשה, ניתן ללמוד פיתוח קול בסיסיים מבלי לפתח כמעט בכלל את השמיעה המוזיקלית הוגעת לזיהוי תווים.

אם כן, מדוע אנו ממליצים בכל זאת על לקיחת שיעורי פיתוח קול בשרון עם מורים בעלי ידע נרחב בתיאוריה של המוזיקה, כאלה שיוכלו ללמד אתכם את הנושא באופן בסיסי? הסיבה העיקרית לכך היא העובדה כי ידע בסיסי בתווים, פיתוח שמיעה מוסיקלית פשוטה ועוד, יסייעו לכם רבות בהתקדמות ופיתוח יכולת אלתור, התאמה האישית של השירים ובעיקר – יסייעו לכם לא לזייף. כל שיר מורכב בסופו של דבר מתווים, ולכן זיהוי התווים האלה ובפרט, זיהויים משמיעה תסייע לכם כשאתם מתאמנים בבית ומעוניינים לדעת האם קלעתם לתו הנכון בדיוק, או ירדתם בטעות בטון או חצי טון למטה וכד'.

בכלל, קיימים מורים שעקב ידיעה לא מספקת בתיאוריה של המוזיקה, פשוט לא יודעים כיצד להתאים את השיר הנכון לתלמיד. במידה ותרצו ללמוד שיר מסוים שלא בהכרח מתאים לקול שלכם, במקרים רבים ניתן להתאים את השיר לתלמיד על ידי מציאת הסולם המתאים באותו שיר, מה שמורים פחות מנוסים לא תמיד יודעים כיצד לעשות.

טיפים למציאת מורים לפיתוח קול שיתאימו לכם

  • שתפו את המורה בשיחת ההיכרות מהי מטרת הלימודים שלכם – תקופת הלימודים, טכניקות הלימוד וחומר הלימוד משתנים בהתאם לצורך שלכם. לכן, שתפו את המורה עוד בהתחלה באשר למטרות שלכם ודאו שהמפגשים יותאמו לצורך הזה.
  • בררו מהו הסגנון האישי של המורה – אנו רואים יותר מדי מקרים בהם מורים לפיתוח קול מספרים על עצמם כי הם יודעים לשיר בסגנונות רבים, בעוד שמי שבאמת מבין בתחום יודע שקשה מאוד לדעת לשיר היטב וברמה מקצועית את כל הסגנונות. לכן, עדיף לכם להחליט מראש על הסגנון שתרצו לשיר ואז למצוא מורה שמתמחה בסגנון הזה. אגב, לכל סגנון יש את התרגילים הייחודיים לו, כך שקחו זאת בחשבון.
  • בררו מהי ההשכלה המוזיקלית של המורה – השכלה מוזיקלית נודעת לתחום התיאוריה כאמור, להכרת טכניקות שירה שונות וזיהוי נכון של צורך התלמידים. לכל תלמיד או תלמידה יש גוון קול ייחודי, סוג קול (סופרן, מצו, אלט וכד') ועוד מאפיינים שאליהם יצטרכו המורים לשים לב כשהם מתאימים לכם את השירים, לצד נושאים שונים שתצטרכו ללמוד.
  • קחו בחשבון שצריך להתאמן ולהתמיד – לימודי פיתוח קול דומים מאוד לאימוני ספורטאים: מבלי להתאמן במשך השבוע, פשוט לא תוכלו להתקדם ולהגיע למטרות שלכם. אולם, כאן לא תצטרכו לרכוש כלי מסוים הביתה, אבל כן תצטרכו לארגן לעצמכם זמן פנוי, חדר שקט ובעיקר – זמן. כמו כן, קחו בחשבון שלימודי פיתוח קול הם תהליך כאמור, ולרוב לא מסתיימים אחרי כמה שיעורים בודדים.

28.7 | מופע סו�… 26 ביוני 2019 28.7 | מופע שירי מחאה אולפן הקלטו… 9 ביולי 2019