שיעורי תופים בשרון

שיעורי תופים בשרון

לימודי תופים

מתעניינים בשיעורי תופים? הגעתם למקום הנכון! במאמר הבא קיבצנו עבורכם מידע נחוץ אודות לימודי תופים, שיסייע לכם לא רק להכיר טוב יותר את התחום, אלא גם לבחור בית ספר או מורה שיתאים לכם.

תיפוף: הכלי המוזיקלי העתיק בעולם

התיפוף, כלומר צורת הנגינה ושמה תיפוף, נחשבת כיום לעתיקה ביותר וכן, חלק מהחוקרים סבורים כי התיפוף שימש זנים פרימיטיביים של הומינידיים (קופי אדם מפותחים שחיו בעבר לפני הופעת האדם הנבון). בשונה מכלים אחרים ומסוגי צלילים שונים, הצליל שהתוף מפיק הוא בסיסי וניתן להפקה על ידי כמעט כל עצם. כיום, לימודי תופים נערכים לרוב באמצעות מערכת תופים מודרנית, אולם חשוב שתדעו שקיימים סוגי תופים אחרים ורבים בעולם שמאפיינים כל תרבות ותרבות.

חשוב לציין, כי התוף הוא אולי כלי הנגינה היחיד שאיננו משמש בהכרח להפקת מוזיקה. טיול קצר באפריקה או במדינות מזרח שונות, יוכיח לכם עד כמה יכול להיות התוף שימושי בכל הנוגע לתקשורת, פעילויות ציבוריות ועוד.

הג'אז ועליית הפופולאריות של התוף

ניתן להתווכח על השאלה מה בדיוק גרם לכך שהתופים הפכו לחלק בלתי נפרד מכל סגנונות המוזיקה, אולם אין ספק כי אחד הגורמים, אם לא הראשי שבהם בעת המודרנית, הוא עליית הג'אז. למרות שהג'אז המקורי לא בדיוק נשמע כמו הג'אז שאנו מכירים כיום, עדיין הוא קידם נורמות מוזיקליות רבות הנהוגות כיום הן בג'אז והן ברוב סגנונות המוזיקה המודרנית: ראשית, בעבר קיומה של להקה לא היה מובן מאליו בכלל אולם עליית הג'אז סייעה בהתפתחות הזו. שנית, הג'אז העלה את חשיבות המקצב הניתן על ידי התוף.

הכירו את מערכת התופים המודרנית

מערכת התופים המודרנית הומצאה ככל הנראה בתחילת המאה הקודמת, בה אנשים החלו להבין כי ניתן להניח כמה תופים שונים יחד בצורה שתאפשר לאדם אחד לתופף על כולם. עד אז, ייתכן והתקיימו מערכות תופים, אולם הקיום שלהם לא היה "רשמי" או מתוכנן, ולקח זמן מה עד שהתפתחה לבסוף מערכת התופים המוכרת לנו כיום, האחידה במדינות העולם המערבי.

מערכת התופים המודרנית, כוללת מספר רב של תופים כשלכל אחד מהם (או לכל אחד מקבוצות התופים הקיימות בה) תפקיד שונה. במערכת תופים כזו יהיו תופים מן הסוגים הבאים: תוף בס, פלור תום, קראש, טם טם, סנר ועוד. מספר התופים בכל מערכת יכול להשתות בהתאם לצורך.

בכל מקרה, במוזיקה המודרנית והלא-מודרנית גם יחד, מטרתו של התוף הינה לרוב להעניק את הקצב למוזיקה. אולם, לעיתים מטרתו של התיפוף הינה להוביל את המנגינה כולה. בהתאם, סגנונות תיפוף שונים כוללים למידה של מקצבים שונים בהתאם לכל סגנון וסגנון. כמו כן, קיימים הבדלים בין מקצבים מערביים ללא-מערביים, אבל זה כבר נושא למאמר נפרד.

סגנונות תיפוף שונים

כמו בכל תחומי למודי המוזיקה, גם כאן קיימת חשיבות גדולה להחלטה על הסגנון שבו תרצו להתמחות. לכל סגנון קיימת ייחודיות משל עצמו וכן, טכניקות תחפוף שונות הקשורות אליו. עם זאת, חשוב לדעת כי על כל מתופף מתחיל, ללמוד את הכללים הבסיסיים כמו גם את טכניקות התיפוף הבסיסיות, על מנת לדעת לתופף היטב ולהתמחות בסופו של דבר בסגנון המועדף.

איך עובדת טכניקת התיפוף הבסיסית?

מבחינה פיזית, התיפוף נשען על כמה פרמטרים עיקריים: עוצמת התיפוף (שהיא כמובן ה"מכה" על התוף), גמישות האצבעות, ומיקום התיפוף על התוף עצמו. מתופפים מקצועיים, בעלי גמישות, מיומנות וידע אדוות טכניקות תיפוף שונות, יכולים להפיק צלילי תיפוף מכל כלי כמעט.

מה הייחודיות של לימודי תופים?

פיתוח שמיעה מוזיקלית ייחודית לתחום – כל אדם, גם כזה שאיננו בעל השכלה מוזיקלית יכול להבין את ההבדלים בין הצלילים שמפיק התוף לבין שאר הצלילים הקיימים בעולם, לרבות הצלילים הסטנדרטיים (דור, רה מי… וכן הלאה). סוגי הצלילים שיכול להפיק התוף הם כמעט בלתי מוגבלים ולכן, הם תלויים במקוריותו ומיומנותו של המתופף. בשיעורי תופים בשרון ובכלל, לומדים רבות על פיתוח הרגישות המיוחדת הזו לקול התוף.

קואורדינציה ברמה אחרת – כלי הקשה ידועים בפיתוח קואורדינציה בקרב המנגנים בהם באופן כללי, אולם ניגון במערכת תופים מעלה את רמת הקואורדינציה לרמה גבוהה מהרגיל. השילוב בין ניגון במקלות למשל, לבין ניגון בכף יד חשופה, היכולת לנתב בין התופים השונים תוך כדי הניגון, מאפשר לנגני התופים לפתח יכולות מדהימות.

היכרות עם מגוון סגנונות מוזיקליים – מכיוון שהתוף הוא כלי נצרך בכל סגנון מוזיקלי באשר הוא, מתופפים יכולים להשתלב בכל אחד מתחומי המוזיקה באופן מקצועי ולכל הפחות, להכיר מגוון רחב של סגנונות מוזיקליים.

מהי רשימת המיומנויות הנלמדות באימוני תופים?

בשלב זה של המאמר, בטח כבר הבנתם כי לימודי תופים הם מגוונים מאוד, אולם קיבצנו עבורכם רשימת מיומנויות שעליהם או על חלקן תעבדו במהלך שיעורי תופים בשרון (ולא רק):

  • הכרה בסיסית עם סוגי התופים והיכולות שלהם
  • הכרת מושגים מקצועיים מעולם התיפוף
  • שילוב נכון בין מהירות לבין כוח בעת התיפוף
  • יכולות אלתור וספונטניות
  • שילוב איברים נוספים לצד הידיים בעת התיפוף

טיפים לבחירת בית ספר או מורה לתופים:

  • חקר מקדים – ערכו חקר מקדים עם עצמכם ושתפו את המורה באשר למטרת הלימוד שלכם
  • תיאום ציפיות – וודאו כי השכלה של המורה תואמת את המטרות שלכם
  • עדיף לבחור במורה או בית ספר עם מורים שהינם מוזיקאים פעילים – אין חכם כבעל ניסיון, ובפרט, אין חכם כבעל ניסיון על הבמה.
  • רכשו מערכת תופים איכותית שתתאים לצורך שלכם – כל לימודי המוזיקה מחייבים לימוד בבית ואימונים שוטפים.
  • בחרו במיקום לימודים נוח – שיעורי תופים בשרון או בכלל, צריכים להתבצע במקום שיהיה נוח לכם ויעודד אתכם להתמיד. אם תבחרו במקום רחוק מדי, ייתכן בסופו של דבר "תנשרו" מהלימודים, וחבל.

שיעורי גיטר… 4 ביוני 2019 שיעורי פסנת… 10 ביוני 2019