שיעורי תופים- מי אמר רעש

שיעורי תופים- מי אמר רעש

לימודי תופים

מוזיקה היא שפה נרכשת, המושפעת מכישרון ויכולות אישיות בדומה לשפות ותחומי עניין אחרים. במידה ולילד קיימת משיכה לעולם המוזיקה ניתן לחבר אותו לעולם עשיר במיוחד של לימוד ויצירתיות. חשוב לדעת כי לכישרון ישנו ערך רב בתחום המוזיקה, אולם כישרון ללא מעטפת רגשית ואישית, מתן כלים מקצועיים, תרגול ועבודה ידהה ויאבד מערכו.

בבחירה של כלי נגינה התופים מהווים את הכלי היוצר אמביוולנטיות רבה. מחד גיסא מדובר בכלי מושך, בעל תדמית יוקרתית ומוניטין, צעיר ומלהיב בעבור הילדים, אולם מאידך גיסא הרעש הרב שהם מייצרים בעיקר בשלב התרגול ההתחלתי מרתיע את ההורים.

דווקא הורים אשר פתחו את האפשרות לילדיהם ללימוד שיעורי תופים מגלים כי האיום ברעש ההתחלתי הופך בזמן קצר למקצב זורם, אחיד ומלהיב ויוצר בעבור הילד ואפילו בעבור בני הבית חוויה מוזיקלית קצת שונה.

היתרונות הבולטים הטמונים בלימוד ושליטה בכלי נגינה משפיעים על הביטחון העצמי של ילדים ובני נוער, משפרים יכולות קשב וקליטה, ומספקים ריכוז וחדות. בנוסף לכל אלה שיעורי תופים בפרט יוצרים שחרור עמוק הנובע מן האנרגיות והפעילות הפיזית האינטנסיבית הכלולה בנגינה בתופים.

מה לומדים במסגרת שיעורי תופים?

המקצב החשוב אינו בא במקום טכניקה ומיומנות הנובעת הן מרכישת כלים והרגלים נכונים והן באמצעות ניסיון:

  • ישיבה נכונה – לישיבה נכונה בנגינה על תופים ישנה השפעה מכרעת על יכולת השליטה בכלים. הקרבה אל הכלי, המרחק מדוושות התיפוף, מוטת היד ורוחב התנועה הנדרשת לנגישות אל כל תוף- כל אלה מושפעים מישיבה נכונה כאשר זו אינדיווידואלית לכל מתופף על פי גובה, חוזק ויציבה.
  • אחיזה נכונה – אחיזה נכונה במקלות התיפוף תביא בסופו של דבר לשליטה בכוח ובתנועה ולהפקת צלילים בעוצמות שונות ובשליטה מלאה.
  • קריאת תווים – החלק המשעמם בכל שיעור נגינה הוא החלק התאורטי הכולל בין היתר את קריאת התווים. אלה חשובים מאוד ליצירת מוזיקה ולחיבור למקצבים ומקטעים שונים. שיעורי תופים המועברים על ידי מורה מקצועי ומנוסה יכללו את החלק הזה, אולם באופן משלב ותוך יישום ותרגול בפועל של התווים והאקורדים הנלמדים.
  • מקצבים – המקצב הוא היחס בין משך הזמן של הצלילים השונים, וכולל גם תבניות וחזרות שונות. את המקצבים נהוג לחלק על פי יחידות של שלם- חצי- רבעים-שמיניות וכן הלאה. לימוד המקצבים הוא הבסיס לנגינת תופים ולהשתלבות בהרכבים מוזיקליים.
  • מעברים – המעברים הם למעשה מודולציה- תהליך של מעבר המתבצע בין הסולמות השונים. שיעורי תופים מתעכבים על נושא זה שכן מעברים חלקים ומותאמים יוצרים את הזרימה המוזיקלית הנדרשת. באמצעות מודולציה ניתן להעביר רגש, להעצים מסרים ולייצר מוזיקה איכותית.
  • סגנונות מוזיקליים– עולם המוזיקה הוא עולם ומלואו ומביא סגנונות מוזיקליים רבים הנוגעים בכל אחד בדרך אחרת. התופים הנתפסים ככלי עוצמתי יכולים להשתלב ולהעניק הן למוזיקת רוק מלהיבה, הן לסגנונות קלאסיים והן לקטעי נגינה במרחב ענק של סגנונות מוזיקליים נוספים. כל סגנון ידרוש מהמתופף קצב אחר, אנרגיות אחרות והיכרות עם האמירה והחיבור של אותו קו מוזיקלי.
  • קטעי סולו– התופים לא נועדו רק להשתלב במוזיקה קיימת אלא גם יכולים לבוא לידי ביטוי ולהוביל קטעי סולו עצמאיים לחלוטין. שיעורי תופים מקצועיים, לילדים או למבוגרים, יעניקו את הכלים להפקת מוזיקה עצמאית באמצעות קטעי סולו מלהיבים ושונים.

שיעורי תופים – באיזה שלב כדאי לרכוש מערכת תופים וכיצד לבחור

בהשתלבות בשיעורי נגינה, על גבי כל כלי מוזיקלי, לא מומלץ למהר ולרכוש את הכלי מיד, בוודאי לא כאשר מדובר בשיעורי תופים, מאחר ומערכת תופים היא מערכת יקרה ומאסיבית. מומלץ להתחיל בשיעורים, להתאמן במסגרת בית הספר למוזיקה ורק בהמשך לאחר רכישת ביטחון וחיבור אמיתי לרכוש את כל הנגינה.

מערכות תופים מסורתיות הן מערכות התופים האקוסטיות- מערכות עוצמתיות בדרגות איכות שונות המספקות את מלוא חוויית הנגינה. לתלמידי תופים מתחילים ולכל מי שמעוניין להפוך את העיסוק בנגינה כקבוע מדובר באפשרות המקצועית הטובה ביותר.

מערכות התופים האלקטרוניות למעשה מדמות את המערכת האקוסטית באמצעות מאגר של צלילים השמורים במערכת ומונפקים בצורה דיגיטלית, בהתאמה לתנועות המתופף. למערכת זאת קיימים יתרונות של נוחות: ניתן לנגן באמצעות אזניות ללא הפרעה לסביבה, להתחבר למוזיקה קיימת באמצעות בלוטוס או חיבור אחר ולהשתלב בה והיא נוחה לצרכי הקלטות. יחד עם זאת אין מדובר בדבר האמיתי אלא במוצר שניתן לשלב בהמשך בנוסף אך לא במקום מערכת תופים אקוסטית טובה.

מורה פרטי או בית ספר למוזיקה?

ישנם יתרונות רבים בקבלת שיעורי תופים ממורה פרטי, התקדמות בקצב אישי מותאם, יחס אישי ותחושת ביטחון. יחד עם זאת, מורה פרטי המעניק שיעורי תופים בבית הלקוח מחייב רכישה והיערכות מראש עם כל הציוד הנדרש, התגייסות של בני הבית האחרים על מנת לאפשר שיעור שקט ופרטי ולא מעט רעש לשכנים. במידה והשיעור מתקיים בבית המורה התלמיד אמנם לא נדרש לכל אלה, אולם התרגול יוגבל לזמן השיעורים בלבד. בית ספר למוזיקה המעניק שיעורי תופים לרוב יספק מרחב מוזיקלי פתוח גם מחוץ לשעות הלימוד, אפשרות לתרגל ולהתאמן בשעות הפנאי, ציוד מקצועי, חברה מותאמת של חובבי מוזיקה ולא אחת גם יצירה של חיבורים בין תלמידים, הקמת הרכבים ולהקות ומעטפת מלאה לאהבת המוזיקה בכלל והתופים בפרט.

כדאי לברר מול בית הספר למוזיקה המקומי האם שיעורי תופים ניתנים במסגרת קבוצות קטנות או לחילופין במסגרת של שיעור פרטי. בתי הספר למוזיקה המנוסים והמקצועיים לרוב יציעו את שתי האפשרויות גם יחד, לבחירת התלמיד. הבחירה בין השניים היא אישית ותלויה בצרכי התלמיד ובהעדפותיו.


שיעורי פסנת… 10 ביוני 2019 שיעורי גיטרה בשרון 16 ביוני 2019