שיעורי פסנתר- מתי כדאי להתחיל

שיעורי פסנתר- מתי כדאי להתחיל

כללי

לימודי נגינה בכלל ושיעורי פסנתר בפרט נתפסים כאליטיסטיים המתאימים לילדים בעלי כישורים מיוחדים ומחוברים באופן יוצא דופן לתרבות ולמוזיקה. אלא שהחיבור למוזיקה הוא חיבור טבעי הקיים אצל רבים, שלו ניתנה להם ההזדמנות ללמוד שיעורי פסנתר או כלי נגינה אחרים בגיל צעיר, היו זוכים לפיתוח יכולות מוזיקליות לצד יכולות נוספות וחשובות אחרות.

אהבה למוזיקה לרוב מגיעה מן הבית ו/או מן הסביבה הקרובה, אולם כישרון מוזיקלי, בדומה לכישרונות בתחום הספורט וסוגי אומנות נוספים, הוא מולד. ויחד עם זאת לכישרון, בולט ככל שיהיה, אין ערך של ממש ללא תמיכה רגשית, מעטפת ומתן כלים מקצועיים.

שיעורי פסנתר ושיעורי מוזיקה בכלל הם עניין תובעני המצריך מהתלמיד מחויבות והשקעה רבה נוספת מעבר לזמן הלימוד והתרגול הניתן בשיעורים עצמם. הורים רבים מזהים את העניין, החיבור למוזיקה והתשוקה אצל הילד, אולם חוששים מפני ההשקעה הנדרשת מילד צעיר ומתלבטים אם לא כדאי להתחיל בגיל מבוגר יותר, בו הילד יוכל לעשות בחירה עצמאית, להחליט על סדרי העדיפויות שלו ולנהל את הזמן והמחויבויות שלו.

התשובה לשאלה מורכבת ואינה אחידה. מחד גיסא ניתן ללמוד מוזיקה בכל גיל, כישרון טבעי אינו דבר שנעלם ואנשים בוגרים רבים הגיעו למרכזי לימוד נגינה במטרה לרכוש שפה חדשה, בתשוקה ובאהבה. יחד עם זאת, יכולות הקליטה וחידוד היכולות אצל ילדים צעירים נמצאו כגבוהות פי עשרת מונים מאלה הקיימות אצל מבוגרים, וההתקדמות האישית והמקצועית שלהם מהירה ובולטת במיוחד.

יתרה מזאת, מחקרים בדקו ומצאו קשר ישיר בין  לימוד שיעורי פסנתר אצל ילדים החל מגיל שש, לבין יכולות שכליות וחברתיות:

  • כושר מילולי – ילדים הלומדים נגינה על פסנתר מגלים יכולות מילוליות גבוהות מן הממוצע אצל בני גילם הבאות לידי ביטוי באוצר מילים עשיר במיוחד ויכולת הבעה עצמית ותקשורת ברמה גבוהה במיוחד. ההסבר המקצועי- מדעי לתופעה טמון בעובדה כי מוזיקה היא שפה, ושליטה בשפת המוזיקה מצריכה יכולת הקשבה, ריכוז, זיכרון חד וקריאה מהירה- אשר באים לידי ביטוי גם ברכישה ושינון של שפות אחרות.
  • הצטיינות במקצועות מדעיים- בדומה לחיזוק יכולות הביטוי והשפה גם ההצטיינות במקצועות המדעיים נובעת מכלים אשר מספקת השליטה והמיומנות בשפת המוזיקה, החדות והאינטליגנציה הנדרשת.
  • קורדינציה – מהירות התגובה הנדרשת בנגינה בכלל ובנגינה על פסנתר בפרט משפרת פלאים את הקורדינציה אצל ילדים המתחילים בלימוד שיעורי פסנתר ומוזיקה כבר בגיל צעיר.
  • ביטחון עצמי – ילד המנגן על פסנתר ושולט בכלי העוצמתי הזה זוכה לחיזוקים חיוביים מגיל צעיר, רוכש מיומנות של עמידה (או ישיבה) מול קהל, יוצר בעצמו מוזיקה ומביא אמירה משלו, מה שמעלה את קרנו ומחזק את מעמדו החברתי לצד העלאת הביטחון העצמי שלו.

חשוב להבין כי ילד הלומד לנגן בפסנתר מתקל לא אחת במורכבויות ואתגרים, קטעי נגינה מסובכים לביצוע המצריכים ממנו תרגול רב ומאמץ יוצא דופן אשר אינו נדרש מבני גילו- וכאשר הוא מתגבר על הקושי וחווה הצלחות הוא זוכה לחיזוקים חיוביים רבים ממעטפת התמיכה שלו, כמו גם לתחושת הערכה וגאווה פנימית שאין שניה לה.

אחת הדוגמאות המוכרות ביותר לכל הללו נמצאות אצל המדען הידוע איינשטיין אשר ניגן על פסנתר בגיל צעיר וידוע בחיבתו ובביצועיו המרגשים לסונטות ידועות.

איך מתחילים?

הורים רבים מזהים אצל הילד הצעיר חיבור למוזיקה הבא לידי ביטוי בהאזנה למוזיקה, קליטה טובה ללחן ולמילים, חיבור לצעצועים מוזיקליים, משחקי תנועה ומוזיקה ועוד. מכל אלה ניתן ללמוד על החיבור הכללי לתחום אולם עדיין נדרשת הכוונה לכלי המתאים. במידה והבית הוא בית מוזיקלי והילד נחשף לכלי נגינה ניתן יהיה לראות את המשיכה והחיבור שלו, במידה ולא לרוב הילד עצמו ידע לתאר מה מושך אותו יותר, לאילו צלילים וסגנון הוא מתחבר. בכל מקרה רצוי להתחיל מבחירת מרחב מתאים ללימודי מוזיקה ושיעור ניסיון.

שיעור ניסיון מאפשר לילד חשיפה לכלי הנגינה, למורה ולסגנון הלימוד ולרוב יספק כדי להחליט על התאמה.

חשובה במיוחד כימיה וחיבור בין הילד למורה, בין אם מדובר בשיעור פרטי ובין אם בלימוד בקבוצה קטנה. מורים למוזיקה נדרשים לסבלנות רבה, טכניקת לימוד מדויקת וניסיון. בתי ספר מקצועיים למוזיקה לא יקלו ראש בבחירת המורים, ויעמידו לרשות התלמידים מורים מוסמכים, מקצועיים ומנוסים. כמובן שכל אלה אינם באים על חשבון חיבור אישי לילד, מה שעשוי להיות אינדיווידואלי ולהשתנות בין ילד אחד לאחר, ובין מורה למשנהו.

בבחירה של בית ספר למוזיקה ישנם פרמטרים נוספים אותם יש להביא בחשבון בתכנון התפתחות מוזיקלית לטווח הארוך:

שעות פעילות בית הספר – מעבר לשעות הפעילות הנקבעות מראש, בתי ספר מקצועיים למוזיקה יספקו מרחב וסביבה המאפשרים תרגול והתפתחות אישית. יש לוודא כי שעות הפעילות רחבות דיין על מנת להעניק לילד אפשרות לתרגל באופן חופשי. בכלי נגינה דוגמת גיטרה או חצוצרה אשר הם ניידים וקלים לאחסון גדולים הסיכויים כי לילד יירכש כלי משלו לתרגול בבית, אולם פסנתר הוא כלי כבד, המצריך מקום והוא יקר ערך, ורבים מעדיפים להמתין לפחות שנת לימוד אחת בטרם ירכשו פסנתר ביתי. לימוד שיעורי פסנתר מחייב תרגול יום יומי ושעות פעילות ארוכות של בית הספר יסייעו בכך.

אפשרות ליצירת הרכבים מוזיקליים- מוזיקה משלבת בין אינדיווידואליות לשיתופי פעולה והאפשרות ליצירת הרכבים מוזיקליים. בשלב הראשוני של שיעורי פסנתר הילד יתמקד בלמידה ותרגול עצמאיים ובאמצעות וליווי מורה לפסנתר, אולם לאחר שיגיע לכדי שליטה בפסנתר ונגינה חופשית יוכל להפיק ערך רב מחיבור לילדים בגילו היוצרים מוזיקה בדרכים שונות. החיבור תורם ליצירת קשר עם ילדים בני גילו בעלי תחומי עניין דומים והוא בעל ערך אישי, חברתי ומקצועי גם יחד.

לימוד שיעורי פסנתר בגיל צעיר ותוך המשכיות מעניק לילדים ולמשפחות חוויות יוצאות דופן, התפתחות והנאה.


שיעורי תופים בשרון 6 ביוני 2019 שיעורי תופי… 12 ביוני 2019