למי מיועדים שיעורי פיתוח קול?

למי מיועדים שיעורי פיתוח קול?

לימודי פיתוח קול

שיעורי פיתוח קול נתפסים כחלק מן ההכשרה שמקבלים זמרים, הן בשלבים הראשוניים של השתלבות בעולם המוזיקה והשירה, והן בשלבים המתקדמים יותר במטרה לרכוש כלים נוספים לשליטה במיתרי הקול העוצמתיים מחד גיסא ועדינים מאידך גיסא.

אלא שבמאה העשרים ואחת ללא מעט תפקידים ובעלי מקצועות נדרשת יכולת ווקאלית טובה, שליטה בעוצמות ובהעברת מסרים והקול הוא כלי עבודה חשוב אשר נדרש לכלים ולשליטה מבוקרת ומודעת.

שיעורי פיתוח כל יכולים לתרום לכל אחד ואחת ולשפר יכולת אישית חשובה זו, כאשר שיעורי פיתוח קול המותאמים לזמרים ולמוזיקאים מתמקדים בטכניקות וביכולות שונות מאלו המותאמים לאנשים מן השורה המבקשים להשיג שליטה טובה יותר בקולם, להימנע מצרידות ומאובדן קול עקב מאמץ ולהשיג יכולת לפרזנטציה טובה יותר ככלי אישי ומקצועי.

מהם הכלים והיכולות עליהם מתמקדים בשיעורי פיתוח קול?

  • שמיעה – על מנת להביא לידי ביטוי את מיתרי הקול במיטבם נדרשת יכולת הקשבה ושמיעה, זיהוי של צלילים, מקצבים, עוצמות וסולמות. ההיכרות עם כל אלו והיכולת לזהות הבדלים בין צלילים על כל ההשפעות שלהם, תביא גם ליכולת לכוון נכונה את מיתרי הקול בהתאם לנדרש.
  • הנגנה – הנגנה היא האינטונציה שבה מועברים הדברים, כאשר כידוע הן בשיח והן במוזיקה לאינטונציה ישנה משמעות רבה בהעברת מסרים וקליטתם. שיעורי פיתוח קול נותנים דגש על העברת מסרים שונים באותם מילים באמצעות שליטה בהנגנה של המילים.
  • נשימהשיעורי פיתוח קול דורשים מן הנשימה האינטואיטיבית למודעות והיכרות עם הצורך, דבר הבא לידי ביטוי בשירה ובדיבור מתמשך אל מול קהל. פיתוח יכולת נשימות ארוכות, עצירות ושליטה במועד שחרור האוויר יסייע ביצירת העברת מסר חופשי, חלק ונינוח. הנשימה אמורה להשתלב בהתאם לשיר, ללחן או לטקסט (לעתים עם כולם יחד) ולא להוות גורם מפריע ומורגש.
  • מיתרי הקול – מיתרי הקול הן למעשה רקמות מתוחות היטב הנמצאות משני צדיו של החלק העליון בקנה הנשימה. לעובי הרקמות, לרווח בניהן ולאורכן ישנה השפעה על הקול והצלילים המופקים. מיתרי הקול בדומה לשרירים ניתנים לאימון ולחיזוק, באופן שיאפשר הן שמירה עליהם מפני מאמץ יתר והן שליטה טובה יותר והפקת מנעד רחב יותר של קולות.
  • אותיות שפתיות, אותיות גרוניות – בשיעורי פיתוח קול, בעיקר כאלה המיועדים לצרכי פיתוח מוזיקלי, ניתן דגש מיוחד על הדרך לבטא אותיות מסוימות, עיצורים ויצירת מעברים ברורים. בתשוקה והתלהבות הכרוכים בהגשת שיר לעתים ניתן למצוא זמרים בעלי קול נפלא, אולם טקסטים לא ברורים ובליעת מילים, ביטוי של אותיות גרונית באופן עמוק והשפעה על סגנונות מוזיקליים בשל כך. שיעורי פיתוח קול יתמקדו ויעניקו כלים לשמירה על הטקסט והגשתו בצורה נכונה ובהירה.

פיתוח קול- מתי מתחילים?

בניגוד לכישורי מוזיקה אחרים אותם מומלץ לפתח כבר מגיל צעיר, היכולות הווקאליות מושפעות ממבנה מיתרי הקול, אלמנט פיזיולוגי לחלוטין. מאחר ומיתרי הקול גדלים עם השנים (מה שמסביר את השינוי בקול שאנו חווים במעבר מילדות לבגרות) אין טעם להתחיל בשיעורי פיתוח קול בטרם סיום ההתפתחות- המתקיימת בגיל ההתבגרות.

שיעורי פיתוח קול לזמרים, בהרכבים מוזיקליים, בלהקות או לזמרי סולו, מומלץ להתחיל בגיל ההתבגרות, מיד עם סיום הפיתוח וההתייצבות של מיתרי הקול. באמצעות שיעורי פיתוח קול ניתן להשיג יכולות שירה ושליטה בקול מעולות, הגנה על מיתרי הקול והסתגלות להרגלים נכונים. יחד עם זאת, גם אנשים מבוגרים יכולים להשתלב בהכוונה נכונה והדרכה הניתנים בשיעורי פיתוח קול ולהפיק מהם רבות. אף פעם לא מאוחר מדי ללמוד ולרכוש כלים לשליטה נכונה בקול ולשמירה עליו.

שיעורי פיתוח קול בארגונים

ההבנה כי הקול הוא כלי בהעברת מסרים במגוון דרכים הביאה לא מעט ארגונים המעסיקים עובדים להזמין הדרכות והכשרות ואף סדרת שיעורים מלאה בפיתוח קול, בעיקר לעובדים אשר כחלק מעבודתם היום יומית עושים שימוש קבוע בקולם. השיעורים מתאימים לנציגי שירות (מסייעים גם בהגנה על מיתרי הקול מפני היחלשות, פיתוח מחלות, אובדן קול וצרידות וכאב), מדריכים, מרצים, פרזנטורים ומציגים ועוד.

שיעורי פיתוח קול, גם כאשר הם ניתנים במסגרות מוזיקאליות שונות ובמטרה לשכלל יכולות אלה, תורמים גם לשימוש היום יומי, בבחירה בעוצמת קול מתאיה לכל מטרה, בדיבור חלק ונינוח ובהצגת ביטחון עצמי.

האם ניתן ללמוד פיתוח קול באופן עצמאי?

כמו בהרבה נושאים ותחומים אחרים, הרשת מלאה בסרטוני הדרכה עצמית והמלצות ללימוד ושיפור עצמי. בתחום פיתוח הקול ישנה חשיבות גדולה מאוד להרגלים, כאשר מהרגלים פחות טובים אשר השתרשו קשה להיפטר בהמשך. מומלץ לפחות בשלב הראשוני לקבל שיעורי פיתוח קול ממורה מקצועי ומיומן, בעל ניסיון והבנה אשר יעניק כלים מקצועיים לשמירה על הקול, לשליטה בו ולהפקת צלילים עוצמתיים תוך שמירה על הגייה ודיקציה נכונה. לאחר קבלת הכלים המקצועיים הראשוניים והבנת היכולות והמגבלות של מיתרי הקול, המשתנות מאדם אחד למשנהו, ניתן ואף מומלץ להמשיך ולתרגל דרך קבע, גם באופן עצמאי.

שיעורי פיתוח קול- בחירת מורה

למורה לשיעורי פיתוח קול ישנה חשיבות גדולה. עליו להביא ידע תיאורטי פיזיולוגי, ידע מוזיקלי ויכולת קריאה של צלילים וקולות כמו גם תרגום ושחזור שלהם, סבלנות וטכניקת לימוד, וכל זה בנוסף לחיבור אישי לתלמידים. חשוב להתעניין ולקבל המלצות על כל מורה מיועד לפיתוח הקול, כאשר רשת האינטרנט, האתרים והרשתות החברתיות מתווספות ואף מחליפות את השיטה הישנה והטובה מפה לאוזן.

כדאי לבחור במורה לפיתוח קול העובד באופן מסודר בבית ספר למוזיקה, המפקח על המורים, מספק אפשרויות וחלופות במקרה הצורך ומקפיד על העסקת מורים מקצועיים ומנוסים בלבד. בעבודה עם המורה מומלץ ללכת על פורמט של שיעורים פרטיים ולא לימוד בקבוצה, שכן מדובר בתהליך לימודי אשר לרוב מתבצע לתקופה בת מספר חודשים ותחושת הביטחון ותשומת הלב האישית בו חשובה.


הרכבים לילד… 20 במאי 2019 שיעורי גיטר… 4 ביוני 2019