שיעורי גיטרה – פרטי או בקבוצה?

שיעורי גיטרה – פרטי או בקבוצה?

לימודי גיטרה

גיטרה היא בין כלי הנגינה המושכים והמלהיבים שיש, ויחד עם זאת היא דורשת מוטוריקה עדינה וקואורדינציה רבה אשר גורמת לרבים לחשוש להשתלב בשיעורי גיטרה ובמסלולי הלמידה בדרך להיות כוכב הרוק הבא. האינטרנט מלא בסרטוני טיפים ללימוד עצמי של שיעורי גיטרה, אולם אלה טובים לאחת משתי האפשרויות הבאות:

  • ללמידה נקודתית של קטעי נגינה קלים ופשוטים ליישום למטרה מסוימת בלבד.
  • לבעלי רקע וניסיון בנגינה על גיטרה אשר כבר שולטים בכלי הנגינה, במטרה לחדד או לקבל טיפים לנגינה וביצוע מקטעים חדשים ומורכבים.

הכוח המניע היוצר את הנגינה הזורמת והנעימה בגיטרה הוא כוח ההרגל, ועל כן חשוב לכל מי שמעוניין לדעת לנגן היטב על גיטרה לסגל מן ההתחלה הרגלים נכונים. בין ההרגלים הנכונים המשפיעים על קצב הנגינה והשליטה בגיטרה:

יציבה נכונה – יציבה נכונה של הגב הן בנגינה על גיטרה בישיבה והן בעמידה תבטיח נוחות לאורך זמן וגישה מלאה אל מיתרי הגיטרה לרבות קשר עין במקרה הצורך. ישיבה כפופה מדי תיצור חוסר נוחות ותנועתיות רבה בעת הנגינה שישפיעו על הנגינה, ואילו גב זקוף מדי ייאלץ את הידיים למתיחה וישפיע על הפקת הצלילים. במעמד שיעורי גיטרה מקצועיים יקפיד המורה בראש ובראשונה על רכישת הרגלים נכונים בניהם יציבה נכונה.

אחיזה בגיטרה – לאחר ההסתגלות ליציבה נכונה מגיע תורה של אחיזה נכונה בגיטרה. קיימים מספר סוגים של גיטרות וכל אחת דורשת תנועתיות מעט שונה, האחיזה מורכבת ממתן משענת נוחה על הרגל, בנגינה בישיבה המאפיינת שיעורי גיטרה בשלב ההתחלתי, אחיזה יציבה בגיטרה והפעלת כוח מבוקר שתותיר את הגיטרה יציבה ותאפשר שליטה מלאה בהפקת הצלילים.

לאחיזה נכונה בגיטרה ישנה גם משמעות בשלבים המתקדמים יותר, בהופעה על במה בקטעי סולו או בלהקות והרכבים, וביכולת לשלוט בגיטרה גם בזמן תנועה (נגינה בעמידה ואפילו קפיצה וריקוד).

פריטה – ישנן דרכים שונות לפרוט על מיתרי הגיטרה. יש מי שמעדיף את המגע הישיר באמצעות האצבעות, יש מי שנעזר בציפורן ויש הבוחרים במפרט- כלי חיצוני קטן וגמיש. לאמצעי הפריטה ישנה משמעות הן על הנוחות של המנגנים והן על צלילי הגיטרה המופקים, השונים זה מזה. שיעורי גיטרה למתחילים לרוב יתמקדו בנגינה באמצעות מפרט, על מנת שלא להקשות על האצבעות שאינן מורגלות בחיכוך, ובהמשך יתרגלו התלמידים את האפשרויות הנוספות.

שיעורי גיטרה – פרטי או בקבוצה?

שיעורי נגינה בכלל ושיעורי גיטרה בניהם ניתן לקבל באמצעות מורה המגיע לבית התלמיד, מורה המלמד בביתו, במסגרת חוגים במתנ"סים מקומיים או בתי ספר למוזיקה. בבתי הספר המקצועיים למוזיקה מועסקים מורים מוסמכים לנגינה, המביאים יכולות וסגנונות לימוד שונים, מאפשרים למידה בקבוצות קטנות, השתלבות בהרכבים מוזיקליים ואימון חופשי. יחד עם זאת, הנוחות והביטחון הניתנים בלמידה בשיעור פרטי הם בעלי ערך לרבים, בעיקר בשלב ההתחלתי של רכישת היסודות.

הבחירה היא אינדיווידואלית ובהתאמה אישית לכל תלמיד. ילדים נוטים להשתלב מצוין בקבוצות קטנות ואף מפיקים מכך גם את הערכים החברתיים, מבוגרים המתחילים ללמוד לנגן על כלי נגינה בשלב מאוחר יותר בחיים לרוב יעדיפו את המסגרת הפרטית והבטוחה.

בית ספר למוזיקה – יתרונות

בית ספר למוזיקה מספק מספר יתרונות על פני מורה פרטי עצמאי, וכאשר התכנון והכוונה היא להשתלב במסגרת שיעורי גיטרה לטווח הארוך כדאי להביא אותם בחשבון.

אפשרות לבחירת מורה – הצלחת שיעורי גיטרה ושיעורי מוזיקה בפרט מושפעת השפעה מכרעת מיכולותיו האישיות והמקצועיות של המורה וזאת לצד הכימיה הנוצרת בינו לבין התלמיד. בבתי ספר למוזיקה לרוב פועל צוות מורים, המביאים יתרונות ויכולות, ושונים זה מזה בסגנון הלימוד ובטכניקה. במקרה של חוסר חיבור בין תלמיד למורה ניתן תמיד להכיר ולבחון מורים נוספים על פי העדפת התלמיד. לעתים גם במקרה של כימיה טובה וחיבור למורה לאחר תקופת לימוד ארוכה עולה הצורך לרענן ולעבוד עם מורה שיעניק כלים נוספים ויעזור לתלמיד להמשיך את תהליך ההתפתחות, ובמקרה כזה המסגרת האחידה והתקשורת בין המורים תביא להמשכיות מבורכת ופורה גם בהחלפת המורה.

כלים מקצועיים – הגיטרה היא כלי נגינה זול יחסית, בעיקר כאשר מדובר בגיטרה הקלאסית המיועדת למתחילים. יחד עם זאת, ככל שרמת הלימוד עולה התלמיד זקוק לחשיפה לכלים נוספים, הן לשיפור הרמה והן לבחירה מושכלת ועל סמך ניסיון בגיטרה המדויקת לצרכיו. השתלבות וחיבור לבית ספר למוזיקה יספק מרחב מקצועי עשיר בכלים, חדרי אימונים, אולפן הקלטות, חללים לנגינה משולבת בהרכבים ועוד. כל אלה יספקו לתלמיד כלים רבים להתפתחות אישית והפיכת התחביב לחלק עיקרי ובולט בחיים במידה ויבחר בכך.

שעות פעילות- בניגוד לעבודה מול מורה פרטי עצמאי המוגבלת לשעות הלימוד, למידה בבית ספר למוזיקה בעל שעות פעילות רחבות יאפשר תרגול ומפגשים עם תלמידי נגינה נוספים במהלך כל שעות הפעילות.

חשיפה- תלמידים בבתי ספר למוזיקה נהנים מחשיפה רחבה יותר באמצעות קיום מופעים למשפחה ולחברים, לקהילה המקומית ואפילו לאודישנים מקצועיים בשלבים המתקדמים יותר.

בחירה בשיעורי גיטרה כבר בגיל צעיר תחדד את החושים והיכולות, ותעניק לתלמיד יכולות ופיתוח אישי גם בתחומים לימודיים אחרים, וזאת לצד ביטחון עצמי ומוניטין חברתי. יכולות מוזיקליות הן בבחינת כישרון ומתת אל, אולם הן לבדן לא מקדמות לשום מקום, ללא מחויבות, אימון ותרגול, השקעה של זמן והכוונה מקצועית.

המוזיקה היא שפה אשר בתוכה כל אחד מוצא את עצמו, את הניב ואת דרך הביטוי המועדפת עליו. בבחירה של בית ספר למוזיקה ו/או מורה חשוב לבחור גם על פי סגנון מוזיקלי מועדף. לימודי הנגינה אמנם מעניקים טעימה מכל הסגנונות, אולם התשוקה האישית והחיבור של התלמיד לסגנון מוזיקלי הם בסופו של דבר יכריעו וגם יהיו האחראים להנאה היום יומית שלו מו השיעורים ומן הנגינה החופשית בכלי.


למי מיועדים… 26 במאי 2019 שיעורי תופים בשרון 6 ביוני 2019