מורה לפיתוח קול

מורה לפיתוח קול

לימודי פיתוח קול

לא כל אחד ששר הוא גם זמר אמיתי שלמד לשיר. כדי להשתמש בקולנו נכון מומלץ ללמוד פיתוח קול, לימודים אלו יכולים לסייע גם למי שרוצה להתפרנס מקריינות ושדרנות בעתיד:

פיתוח קול הוא מקצוע שאנחנו מכירים בעיקר בהקשר של שירה, קלאסית או אחרת. אבל למעשה כל מי שמשתמש בקולו חייב ללמוד פיתוח קול כדי להשתמש בו נכון, להפיק ממנו את המיטב וגם לא להזיק למיתרי הקול ולגרון. זה נכון לזמרים כמו גם למורים ומרצים, לשדרנים ולקריינים ובוודאי גם לשחקנים שחייבים להגיע עם הקול שלהם לקצווי אולם התיאטרון.

הנזקים שיכול לעשות שימוש במיתרי הקול מבלי ללמוד קודם איך לעשות זאת נכון יכולים להיות לפעמים בלתי הפיכים. יכולים להעיד על כך מורים שהצטרדו ואינם יכולים עוד לחזור לקול צלול יותר, ואנשים שנאלצו לעבור טיפולים רפואיים. הקול שלנו הוא כלי יקר שיש לשמור עליו והוא מחייב תרגול נכון. מי שרוצה להשתמש בקול שלו בצורה שמממשת את הפוטנציאל שבו חייב ללמוד פיתוח קול ולזה מתאימים השיעורים הסדירים שלוקחים אצל המורים בתחום זה.

מהם לימודי פיתוח קול?

יש כמה דברים שלומדים בפיתוח קול, וזה תלוי גם בשימושים השונים שעושים בכך בעלי תפקידים שונים, מזמרים ועד שחקנים:

  • לכל אדם יש מנעד משלו לקולו, וכדי להשתמש בכל המנעד זמרים לומדים להשתמש בו ולהכיר את יכולותיהם. יש כאלה שהמנעד שלהם קטן יותר והקול שלהם "קטן" ואינו עוצמתי ומגוון, ויש כאלה שיש להם מנעד רחב יותר. יש כמובן גם גוון מסוים לכל אחד לקולו וזה מה שלומדים להשתמש בו.
  • כמו כן, מכיוון שהקול אינו בוקע רק ממיתרי הקול אלא מתחיל בסרעפת ויש לו כמה שלבים בתיבת התהודה הפנימית שהגוף על כל חלליו מספק לנו, יש לדעת כיצד להשתמש בה ולהפיק את הקול בצורה נכונה מכל חלק בגוף. המיומנות הזאת היא שהופכת את המשתמש בקול לאמן הצלילים והקול והיא מאפיינת זמרי וקריינים טובים, ובעיקר שחקנים נעזרים בה כדי לשלוט באפשרויות ולהתאים אותה לדמויות שהם משחקים במצבים ותפקידים שונים. אדם יכול לשנות לגמרי את קולו אם מלמדים אותו כיצד להשתמש בכל נכון.
  • פיתוח קול מחייב גם לימודי תווים, וזה בשלב מתקדם יותר של לימודים אלה. זה מתאים בעיקר לזמרים שרוצים ללמוד לשיר, לזמרי אופרה וגם לזמרי פופ ורוק שרוצים להתאמן גם בשירה יפה כדי להרחיב את האפשרויות שלהם ולאמן יותר את הקול.
  • לימודי דיקציה ואינטונציה מושלמים חשובים במיוחד לקריינים ולשחקנים, אבל גם זמרים חייבים לדעת כיצד לבטא כל אות וכל עיצור. השימוש בפה ובלשון, בשפתיים ובחך כדי לבטא נכון את העיצורים והתנועות גם משפר את איכות השירה.
  • פיתוח קול מחייב גם שמירה על כושר גופני כדי להשתמש נכון בשרירי הבטן והחזה וכדי להבטיח יציבה נכונה. יציבה נכונה מאפשר גם לריאות להתמלא אוויר ולתמוך בשירה נכונה וצלולה שיש לה עוצמה של סאונד. הנשימה מתחילה מהסרעפת וכל תמיכה נכונה בגוף ולימוד יציבה טובה משרתים את המטרה ללמוד פיתוח קול וניצול הפוטנציאל. אפשר לראות זמרים משתמשים ממש בשרירי הבטן שלהם כדי להבטיח נשימה נכונה או "להוציא" קול עמוק יותר ממעמקי חלל הגוף.
  • עבודה נכונה עם מיתרי הקול והגרון, כדי להפיק צליל נקי. כך שומרים גם על הגרון ומיתרי הקול כדי שלא יישחקו ויצטרדו בגלל לחץ לא נכון.

מה עושים כדי להתחיל ללמוד פיתוח קול?

לא כל אחד מודע ללימודי פיתוח קול וחשיבותם הגדולה למי שרוצה להשתמש בקולו. לא כל אחד גם יודע עד כמה אנשים שונים זקוקים ללימודים אלה ומה גדול ההבדל בין מי שהתחיל ללמוד להשתמש בקולו נכון לבין מי שלא. זמרים שרים הרבה יותר טוב לאחר שהם לומדים פיתוח קול ולכן מומלץ לברר על לימודים כאלה במקום טוב של מורה מסור שיכול ללמד אתכם כל מה שאתם צריכים כדי להתקדם.

גם מי שאינו ניחן בקול מיוחד לשירה או לא יודע לשיר יכול ללמוד לשפר זאת. לפעמים השיפור הוא דרמטי ולפעמים מינורי, תלוי בתנאי הפתיחה וברצונכם הטוב ללמוד שירה. מי שרוצה לקריין ולשדר ילמד זאת מהר יותר ויפיק מכך סגנון דיבור נינוח יותר וצלול מבלי לאמץ את הקול ולשחוק את המיתרים. לומדים שימוש נכון בו כך שלא תפתחו יבלות על מיתרי הקול ולא תושבתו מפעילות.

מציאת מורה נכון לכם לפיתוח קול

כדי לדעת מיהו המורה הנכון לכם אל תהססו להתנסות עם כמה מורים. בסופו של דבר זמרים טובים יודעים שמכל אחד מהם אפשר ללמוד הרבה, ולכן למרות שלכל זמר יש את המורה שאתו התחלתם והוא מכיר אתכם הכי טוב, בסופו של דבר תוכלו להשתלם וללמוד העשרה נוספת אצל מורים שהשיטה שלהם שונה קצת ומוסיפה לכם תרגול וידע.

יש לא מעט אנשים שהחלו ללמוד פיתוח קול עם מורים מסוימים ולאחר שהתקדמו עברו הלאה למורים מומחים נוספים, שיכלו להוסיף ולקדם אותם עוד בקריירה המוזיקלית שלהם. כדי להגיע למצב כזה יש ללמוד בצורה רציפה עם המורה הראשון שמקנה לכם לא רק ידע מוזיקלי, אלא גם  מקנה לכם הרגלי עבודה נכונה עם הגוף ועם מיתרי הקול. הוא מעניק לכם מהידע שלו על מנת שתפתחו כמה שיותר מסורת תרגול ומיומנויות שונות.

קול הוא כלי נגינה שיש ללמוד לעבוד אתו ולאמן אותו כך שישמיע בדיוק את הצלילים שאתם רוצים שישמיע ובצורה המדויקת ביותר. לשם כך עליכם להתחייב גם בפני עצמכם שזוהי הקריירה שאתם רוצים, או להחליט שמדובר בתחביב חביב שאתם רוצים לטפח להנאתכם גם מבלי להפוך זאת לקריירה שלכם.


לימודי גיטרה למתחילים 17 ביולי 2019 מורה לגיטרה, לימודי גיטרה אניה בורודה לסרי 1 ביוני 2020