לימודי גיטרה למתחילים

לימודי גיטרה למתחילים

לימודי גיטרה

מוזיקה מעשירה את החיים ונותנת לכל מי שעוסק בה שעות של הנאה. לימודי גיטרה הם עונג ששמור בעיקר למי שמחליט להמשיך ולהתאמן ולהגיע לתוצאות יפות – על כך נרחיב במאמר הבא:

גיטרה היא כלי נגינה שנחשב לפופולרי מאוד בגיל צעיר בגלל התדמית של כוכבי הרוק, בגלל החשיבות שיש למי שיודע לנגן ויכול להביא גיטרה למסיבות כיתה או לטיולים של התנועה ובית הספר. הפופולריות של נגני גיטרה מוכרת ומניעה צעירים רבים להתחיל ללמוד גיטרה כדי להגשים חלום. חלקם רוצים להיות מוזיקאים כשיהיו גדולים ולכן מנסים להתמקצע בזה בצורה עקבית, וחלקם רוצים רק להעשיר את החיים שלהם בלימודי נגינה על כלי נוח וקל ללמידה.

ברור גם למה גיטרה נחשבת לכלי נגינה נעים ויפה, משום שהיא מציעה מגוון של שימושים מגיטרה קלאסית ועד גיטרת רוק ושירי עם ופופ. המגוון הגדול פותח את העולם הזה בפני צעירים רבים וגם מבוגרים לא מעטים נוטים לנסות מדי פעם לנגן. משום כך, לימודי גיטרה למתחילים כוללים את כל הגילים וכל הסגנונות.

איך מתחילים ללמוד לנגן ולהכיר את הגיטרה?

הסדר הנכון של לימודי גיטרה הוא קודם להכיר אותה ואת האחיזה שלה כדי לבדוק התאמה ביניכם לבין כלי הנגינה. זה לא דבר טריוויאלי כלל, אלא בסיסי מאוד והוא זה שיקבע אם כדאי לכם להמשיך בכך. כדי ללמוד גיטרה יש להכיר את המבנה שלה, ממה היא עשויה, מה היא כוללת ואיך מטפלים בה. זה עוד לפני שמתחילים לבדוק בכלל שמיעה מוזיקלית ועד כמה תתרגלו לעבודה אתה ולצלילים שלה כפי שהם צריכים להיות כאשר היא מכוונת נכון.

נגני גיטרה מתחילים צריכים גם לדעת שיש להתאמן בה שעות רבות כדי לרכוש את המיומנות הבסיסית, עד שהפריטה עליה הופכת לטבע שני ולהרגל. יש לאמן את האצבעות ולהרגיל אותן למגע המחוספס והחד של המיתרים השונים. להרגיל את היד לנוע עליה ועל הצוואר שלה מבלי להסתכל אלא רק לפי שמיעה ומרחק משוער שלומדים להכיר ולהעריך. זה מחייב מציאת הגיטרה הנכונה שתתאים לכם ולגוף שלכם, להתנסות כמה שיותר בנגינה על גיטרה ופריטה על כמה סוגים, משום שחבל להשקיע כסף בכלי נגינה שתגלו בתוך זמן קצר שאינכם מסוגלים להתרגל אליו.

כך שעם כל הכבוד לאהבה למוזיקה, מי שרוצה ללמוד לנגן בגיטרה חייב להשקיע את המינימום של הזמן והמאמץ הגופני להתרגל אליה ולצורת האחיזה שלה, להתאהב בה פשוטו כמשמעו כדי להתחיל להפיק ממנה צלילים ערבים לאוזן. אחר כך באות כל התיאוריות המוזיקליות לימוד התווים והאקורדים.

סוגי גיטרות קיימות – במה להתחיל?

יש כמה סוגי גיטרות וצריך לדעת מהו ההבדל ביניהן לפני שבוחרים כיוון. יש גיטרה קלאסית וחשמלית, יש בס ואקוסטית. המתחילים לומדים על גיטרה קלאסית משום שכשמה כן היא – הבסיס. כמו ללמוד ציור קלאסי ורישום כבסיס לשאר השיטות. מי שלומד גיטרה קלאסית יכול לנוע משם לכל שאר הסוגים ולהתאים לעצמו את סוג הגיטרה הנכון. שליטה בגיטרה קלאסית מקנה לכם את המיומנות הנדרשת ללמוד לנגן גם על סוגי גיטרה אחרים.

מלבד זאת, היא נחשבת לקלה יחסית ללומדים המתחילים, כך שקל לפרוט עליה ויש בה מיתרי ניילון שמקילים עליכם להסתגל ולפתח מיומנויות פריטה חיוניות. זה גם נוח תקציבית למי שעדיין לא בטוח שהוא רוצה להשקיע בגיטרה מסוגים אחרים כל עוד הוא נחשב לתלמיד מתחיל.

איך בוחרים גיטרה תקינה?

יש שלושה גדלים לגיטרה ואתם יכולים לבחור גם לפי מבנה הגוף שלכם אם לקנות קטנה, שלושה רבעים או סטנדרטית. הקטנה מתאימה כמובן למתחילים וכך יהיה לכם קל יותר להסתגל לתנוחת הרכינה והחיבוק שלה תוך כדי לימוד אקורדים ותווים. כשאתם בוחרים את הגיטרה שלכם ודאו שתקבלו מיתרים חדשים שלא ניגנו עליהם בחנות יותר מדי וגרמו להם להתבלות. כך גם לא תיפצעו תוך כדי למידה. יש לבדוק גם את גוף הגיטרה ולוודא שאין פגמים בייצור או שריטות או סדקים. זה עשוי לשנות לחלוטין את תיבת התהודה ולהוציא את הגיטרה מכלל שימוש.

מומחי נגינה יודעים לאתר זיופים וזמזומים מיותרים ולכן אם אינכם מיומנים בכך בקשו ממישהו שמכיר ויודע לנגן לבדוק לכם את הגיטרה. הסיבה היא שלכל גיטרה יש צליל משלה שאיכותו נקבעת גם על ידי המבנה ועל ידי החומרים. ולמרות שיש פס ייצור תעשייתי כמעט, עדיין יש הבדלים בתיבות התהודה ובאופן מתיחת המיתרים על הגיטרה. כדי לוודא שאינכם קונים גיטרה פגומה חלילה בקשו בדיקה של מלווה מומחה בעל אוזן מוזיקלית טובה.

בדיקות נוספות לגיטרה

יש למבנה של הגיטרה חוקים והיגיון ולכן עליכם לוודא שאין פגמים נוספים במבנה שלה ובייצור. בדקו שהצוואר אכן ישר ובקו ישר עם הגוף. שאין נתקים בין הגוף לצוואר ואין עקמומית בעץ או נפיחות או פגמים בשלמותו. כל אלה לא רק מקצרים את חיי העץ של הגיטרה כי אם משפיעים השפעה ישירה על איכות הצליל והאפשרות לנגן בה ולכן רק מי שמבין בגיטרות יכול לבדוק לכם אותה ולהבטיח שאתם קונים גיטרה תקינה. גם התחזוקה והשמירה עליה מחייבים שלא תיפגע ותרופד כל הזמן בתיבה המתאימה. יש לשמור עליה מפני מכות וסדקים כי אז היא יוצאת מכלל שימוש בזמן שבירה.

החיבור בין הגיטרה לגוף חייב להיות יציב ולא רעוע ולכן גם מומלץ להשקיע יותר כסף ולבחור גיטרה מאיכות טובה, של יצרן מוכר ואמין שיכול להבטיח לכם גיטרה טובה של תתפרק ולא תיסדק מעצמה. זוהי הגיטרה היחידה שכדאי לכם לרכוש וגם אם היא עולה מעט יותר אבל איכותית מומלץ להשקיע בה. גיטרה זולה מדי עלולה להתגלות כלא מתאימה לשימוש.


חדר חזרות ב�… 15 ביולי 2019 מורה לפיתוח קול 25 ביולי 2019